Miten täydellinen verkkosivu luodaan?

Hyvä nettisivu palvelee asiakasta ja generoi yritykselle tulovirtaa. Yrityksen nettisivuilla kävijät haluavat pääsääntöisesti etsiä tuotteista tai palveluista olennaisia tietoja, miksi ne ovat parempia kuin kilpailevien yritysten sekä tietää niiden hinnat. Ja tärkeää on, että kaiken tämän informaation pystyy esittämään mahdollisimman selkeästi, eikä selaajan tarvitse nähdä liikaa vaivaa tietojen löytämiseksi. On myös hyvä tiedostaa, että nettiä selataan nykyään paljon puhelimella ja tableteilla, jolloin kaiken sisällön tulee olla suunniteltu alusta alkaen jokaiselle näyttökoolle. Tätä kutsutaan responsiiviseksi sivusuunnitteluksi.

Pidä huomio olennaisessa

Graafinen ilmaisu ja visuaalisuus eivät ole universaaleja asioita. Sijoituspankki tekee sivut, jotka näyttävät hillitymmiltä ja asiallisimmilta kuin esimerkiksi hauska kasino. Brändin mukaiset linjaukset täytyy tietysti ottaa huomioon, mutta kun puhutaan puhtaasti informaation nopean levittämisen näkökulmasta, pätevät muutamat perussäännöt melko lailla kaikkiin sivustoihin. Kaikenlaista turhaa täytesisältöä, kuvia, tekstejä tai videoita on syytä välttää, jos ne eivät tuo mitään lisäarvoa. Vaikka kuvabanneri esimerkiksi nettikasinon tuoreimmista tarjouksista näyttäisi tietokoneen näytöllä hienolta, tuo se mobiiliselaajalle vain turhaa skrollattavaa. Tiivis ilmaisu on valttia.

Kysy kaverilta

Yritysten verkkosivuja suunnitellessa on äärimmäisen tärkeää tehdä muutamia testivedoksia sivustosta. Kannattaa kokeilla erilaisia marginaaleja, välilehtiasetteluja, palstajakoja ja värivaihtoehtoja eri näyttökoissa, mutta ennen kaikkea on syytä antaa useamman ystävän tai perheenjäsenen testata eri ratkaisuja käytännössä. Yrittäjä saattaa itse sokaistua siitä, mikä tieto on olennaista potentiaalisen asiakkaan silmissä, ja miten sivustolla navigoiminen tapahtuu luonnollisesti. Nettisivusuunnittelun ammattilaisilla on silmää tällaisiin asioihin, mutta jos haluaa säästää kuluissa, kannattaa suunnittelu tehdä sillä ajatuksella, että itse olisi yrityksen mahdollinen maksava asiakas.

Jos web designerilta kysyy ammattitason vinkkejä verkkosivujen suunnitteluun, voi edessä olla pitkä luento typografiasta, leiskasuunnittelusta ja tehosteväreistä. Kuten kaikessa luovassa työssä, oma intuitio on tärkein suunnannäyttäjä. Yrityksen nettisivun tulee näyttää yrittäjältä ja yritykseltä itseltään, ja siksi kaikenlaisia oppaita ja sivusuunnittelun sääntöjä ei kannata liian tarkasti noudattaa. Nettisivuhan on kuin digitaalinen käyntikortti: siitä pitää nopealla vilkaisulla kenen tahansa saada selville, mitä tarjotaan, kuka tarjoaa ja mihin hintaan. 2010-luvun toimivassa web designissa “vähemmän on enemmän”.